OBS!

Informationen på denne hjemmeside er rettet mod fagpersoner. Søg venligst råd hos din læge, før du omlægger din kost.

Frugtjuice vs. hele frugter

Det handler ikke om at vælge det ene eller det andet: Frugtjuice er bedst, når det indgår som en del af en sund kost rig på frugt og grøntsager.

Der findes ingen direkte beviser for, at frugtjuice skulle være mindre sundt end hele frugter og grøntsager. Men et lille glas frugtjuice skal supplere – og ikke erstatte – hele frugter og grøntsager i kosten.1,2 Frugtjuice er en let og lækker måde at få en portion frugt ind i kosten. Vitaminerne og mineralerne i frugtjuice, presset fra den hele frugt, kan bidrage til en sund hverdag. Herudover:

  • Mennesker der drikker frugtjuice spiser mere frugt og flere grøntsager1
  • Frugtjuice er et godt supplement til dit daglige indtag af frugt og grønt1,2
  • Frugtjuice kan hjælpe børn med at vænne sig til smagen af frugt og grøntsager, og dermed føre til positive helbredsmæssige valg2
  • Et lille glas frugtjuice om dagen hjælper dig med at opnå dine "6 om Dagen”.

Drikker du frugtjuice dagligt, øger du altså dit samlede indtag af frugt og grønt, og kan endda skabe grobund for sunde spisevaner, specielt for børn. Se 1 ud af 6 om dagen og Ernæringsmæssige Fordele ved Frugtjuice for mere information.

 

Referncer:

  1. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.
  2. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.
whole_fuit_vs_juice.jpg

Brug for mere information?

Via vores kontaktside kan du komme i kontakt med Fruit Juice Matters-teamet.

 

Kontakt