nutritional_facts.jpg
OBS!

Informationen på denne hjemmeside er rettet mod fagpersoner. Søg venligst råd hos din læge, før du omlægger din kost.

Ernæringsmæssige fakta

Frugtjuice er en kilde til vigtige næringsstoffer og bidrager til en sund kost. Fx er appelsinjuice en kilde til C-vitamin. I dag skaber myterne omkring frugtjuice en del forvirring i både forbrugernes og fagpersonernes opfattelse af fordelene ved frugtjuice.

Frugtjuice er en nem måde at øge det daglige frugtindtag og ligesom hele frugter indeholder frugtjuice en blanding af naturlige næringsstoffer, der er essentielle for et godt helbred.
Her er nogle specifikke fakta om, hvordan frugtjuice kan bidrage til en sund kost, med appelsinjuice som eksempel:
 

Appelsinjuice indeholder ingen tomme kalorier

’Tomme kalorier’ refererer ofte til fødevarer med meget lidt eller slet ingen næringsværdi. Dette er ikke tilfældet for appelsinjuice. 100 ml. appelsinjuice indeholder omkring 220 mg. mikronæringsstoffer. Appelsinjuice indeholder, blandt andet næringsstofferne, folat og kalium, og er en rig kilde til C-vitamin.1
C -vitamin bidrager til en normal energifordeling, et normalt fungerende immunforsvar og beskytter celler mod oxidativ stress. Folat bidrager til vævsvækst hos gravide kvinder og hælper immunforsvaret med at fungere normalt. Folat bidrager også til at reducere træthed og udmattelse. Derudover bidrager kalium til en normal muskelfunktion og opretholdelsen af et normalt blodtryk.2
Et lille glas (ca. 150 ml.) appelsinjuice indeholder mere end 50% af det daglige behov for C-vitamin. 3,4
 

Er der tilsat sukker?

Der er aldrig tilsat sukker i frugtjuice. Dette er forbudt ved EU-lov, hvad enten juicen stammer fra koncentrat eller ej.5 Appelsinjuice indeholder naturligt omkring 9% sukker, som stammer direkte fra den pressede frugt. Sukkerarterne er glukose (27%), fruktose (29%) og sukrose (44%), som er mono- og disaccharider, typer af kulhydrater. EFSA anbefaler, at det totale indtag af kulhydrater - herunder ikke kun kulhydrater fra de stivelsesholdige fødevarer som kartofler og pasta, men også simple kulhydrater som sukker  - bør ligge mellem 45–60% af det samlede energiindtag for både børn og voksne.6
Som det ses i tabellen “Ernæringsprofil for appelsinjuice” ovenfor, indeholder et lille glas appelsinjuice  (ca. 150 ml.) 13,5 g. af disse naturlige sukkerarter, som tilsammen udgør 62 kcal i samme glas.
Et glas appelsinjuice udgør kun 3% af det anbefalede kalorieindtag i en daglig 2000 kcal kost for kvinder.4 Det er vigtigt ikke at overskride det anbefalede daglige energiindtag fra enhver fødevare. Frugtjuice er, ligesom alle andre fødevarer og drikke, bedst i moderate mængder.

 

Referencer:

1 FJM Nutrient Chart. Available at: https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources
2 Official Journal of the European Union. EU Commission Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF [Last accessed 8 February 2017]
3 Daily requirement of vitamin C is 80mg/day according to the EFSA report of 2003, Opinion of the Scientific Committee on Food on the revision of reference values for nutrition labelling (expressed on 5 March 2003).
4 FJM Nutrient Chart. Available at: https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources
5 Official Journal of the European Union. Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.
6 EFSA (European Food Safety Authority). European dietary reference values for nutrient intake, 2010. Available at: https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/nda100326. [Last accessed 23 March 2017].

Brug for mere information?

Via vores kontaktside kan du komme i kontakt med Fruit Juice Matters-teamet.

 

Kontakt