Fruitjuice i officielle kostråd

Frugtjuices plads i officielle kostråd for frugt og grønt verden over

Italien

Frugt eller frugtjuice: tre til fire portioner om dagen (én portion frugtjuice svarer til 150ml).

Reference

 

Rumænien

To til fire portioner om dagen. 
Frugtjuice gælder for én portion frugt
(200ml frugtjuice). 
Ældre mennesker anbefales at drikke et glas frugtjuice om dagen for at forbedre ernæringen.

Reference

 

Belgien

Flamske borgere: 2-3 stykker frugt om dagen. Frugtjuice er ikke foretrukket, men kan benyttes som erstatning for et stykke frugt. 

Reference

Franske borgere: Spis mindst 400 g frugt og grønt hver dag med opmærksomhed på jævn fordeling mellem de to. 

Reference

Østrig

2 frugt (på størrelse med en knytnæve) frugt om dagen. 
200ml frugtjuice gælder som én portion frugt.

Reference

 

Tyskland

Grøntsager og frugt - spis 'fem om dagen'. Du kan lejlighedsvis erstatte ét stykke frugt med juice. 

Reference 

 

Danmark

Spis frugt og mange grøntsager (600 gram om dagen, 6 portioner). 
Frugtjuice kan erstatte ét stykke frugt.

Reference

Finland

Spis grønt, frugt og bær ofte (minimum 500 g om dagen, ekskl. kartofler)
Det er bedre at spise bær og hele frugter end at juice dem. 

Reference  

 

Frankrig

Forøg forbruget af frugt og grønt uafhængigt af deres form (rå, friske, kogte, forarbejdede, frosne eller konserverede) for at opnå mindst fem portioner frugt og grønt om dagen.

Frugtjuice kan ikke helt sidestilles med hele frugter men kan bidrage til at opnå anbefalinger om ernærning.

Reference

 

Storbritannien

Spis mindst fem portioner varieret frugt og grønt hver dag. 

150ml frugtjuice eller smoothie gælder for maksimalt én portion om dagen. 

Reference

 

Ungarn

Spis både frugt og grønt mindst tre gange om dagen. 200ml frugtjuice gælder for én portion frugt. 

Reference

Irland

Spis mere frugt og grønt, mindst fem til syv portioner om dagen. 150ml frugtjuice gælder for én portion. 

Reference

Letland

Spis fem portioner (ca 400 g) grønt, frugt og bær hver dag. Prøv at vælge lokale og friske varer. 
Ét glas frugtjuice gælder for én portion. 

Reference

 

 

Grækenland

Spis tre portioner frugt dagligt. Grækenland oplyser, at frugtjuice muligvis deler nogle af de samme ernæringsmæssige fordele som frugt. 

Reference

 

Cypern

Forøg dit forbrug af frugt og grønt. Spis fem portioner frugt og grønt om dagen.
125ml frugtjuice gælder for en portion frugt.  

Reference

Spanien

Spis mindst 5 portioner varieret frugt og grønt hver dag. '5 om dagen' organisationen beregner, at frugtjuice kan tælle for én portion og kan bidrage til at opnå de ernæringsmæssige anbefalinger. 

Reference 

Reference (PDF)

USA

Sunde spisevaner inkluderer frugt, især hele frugter. Kostgruppen 'frugt' inkluderer hele frugter og frugtjuice. Den anbefalede mængde frugt i en 2000 kalorie diæt (if. USDA - Healthy U.S.-Style Eating Pattern) er to kopper (480ml) om dagen. Et glas (240ml) frugtjuice gælder for én kop/portion. Selvom frugtjuice kan være en del af en sund diæt, indeholder juice mindre fibre end hele frugter og hvis indtaget i overdrevne mængder kan det bidrage til et forhøjet kalorieindtag. Derfor, skal mindst halvdelen af den daglige anbefaling af frugt komme fra hele frugter. Frugtjuice bør ikke indeholde tilføjet sukker. 

Reference

Canada

Spis frugt og grønt med lidt eller ingen tilføjet fedt, sukker og salt. 
Spis frugt og grønt oftere end juice. 

 

Australien

Frugtjuice er en del af frugt-kategorien, men de fleste har mistet de fibre, der findes i frisk frugt. Frugtjuice er også syreholdigt og hyppig indtag kan forsage slitage af tænderne. 

To serveringer frugt om dagen for store børn, unge og voksne. 125 ml frugtjuice (ingen tilsat sukker) = 1 servering frugt

Reference