Fedme

OBS! Oplysningerne på denne webside er rettet mod ansatte i sundhedssektoren og andre med relevant baggrund. Rådfør dig med din læge, inden du foretager nogen kostændringer.

Hvad forårsager fedme?

I modsætning til hvad nogle vægttabsguruer og mirakelkure siger, er den videnskabelige forklaring på vægtstigning, at en person indtager flere kalorier, end han eller hun forbrænder. Dette sker, når et stigende indtag af kalorier ikke er afbalanceret med en tilsvarende stigning i fysisk aktivitet. Vægtstigning kan også ske, når reduceret fysisk aktivitet ikke afstemmes med et lavere kalorieindtag for at kompensere. Fedme er normalt resultatet af en øget form for denne ubalance i energi.1 Den ekstra kropsvægt kan øge risikoen for alvorlige sygdomme, såsom ikke-smitsomme sygdomme (NCD'er) som hjertekarsygdomme, diabetes og nogle former for kræft.

Hvordan forebygges fedme – og hvorfor? 

Overvægt og fedme samt andre NCD'er i forbindelse med disse tilstande kan stort set forebygges. På individuelt plan kan hver enkelt person hjælpe med at reducere risikoen for usund vægtstigning ved at begrænse energiindtaget fra samlet fedtindhold og sukker ved at øge indtaget af frugt og grøntsager samt bælgfrugter, fuldkorn og nødder samt hyppig deltagelse i fysisk aktivitet.1 I henhold til WHO kan indtag af frugt og grøntsager som en del af den daglige kost reducere risikoen for visse NCD'er, herunder hjertekarsygdomme og nogle former for kræft. Mere begrænsede beviser tyder på, at når frugt og grøntsager indtages som en del af en sund kost, der er lav på fedt, sukker og salt, kan det også hjælpe med at forebygge vægtstigning og reducere risikoen for fedme, der er en uafhængig risikofaktor for NCD'er.

Hvordan kan frugtjuice hjælpe?

Frugtjuice er anerkendt af mange europæiske regeringer og sundhedsmyndigheder som gældende for én portion frugt ud af den daglige anbefaling. Dette skyldes at frugtjuice indeholder vitaminer og mineraler der er essentielle for et godt helbred (for eksempel er appelsinjuice en god kilde til C-vitamin). Det er en praktisk måde at øge indtagelsen af frugt og til at bidrage til en sund kost. Frugtjuice er ikke en meget kalorieholdig fødevare og i moderate mængder bidrager det ikke til fedme. Faktisk indeholder et lille glas appelsinjuice 62 kcal, hvilket udgør omkring 3% af den dagligt anbefalede mængde kalorier for en kvinde (2000kcal). 

Videnskabelige studier om frugtjuice

Forskellige studier af høj videnskabelig værdi (herunder gennemgange, randomiserede kontrollerede forsøg og kohorter) har undersøgt forbindelsen mellem frugt, grøntsager og frugt-/grøntsagsjuice samt vægtstigning. Et af disse studier, der omfatter 13.450 deltagere (børn og teenagere), konkluderer, at: "indtaget af frugtjuice var negativt forbundet med fedme".6 Dette betyder, at forskningen fandt, at indtag af frugtjuice ikke er afgørende for fedme hos børn og teenagere.

En analyse fra NHANES i 2010 (1999-2004), udgivet i Journal of the American College of Nutrition, undersøgte forbindelsen mellem indtag af frugtjuice og sandsynligheden for fedme og metabolisk syndrom blandt voksne. Den konkluderede, at: "sammenlignet med ikke-indtag var de, der indtog frugtjuice, slankere, mere insulinfølsomme og havde mindre sandsynlighed for fedme og metabolisk syndrom. 

Kan juicebranchen hjælpe med at forebygge fedme?

Verdenssundhedsorganisationen angiver i sit faktaark om fedme (2016), at fødevarebranchen kan spille en væsentlig rolle i at fremme sund kost ved at reducere indholdet af fedt, sukker og salt i bearbejdede fødevarer. Frugtjuice er allerede minimalt bearbejdet (presset og pasteuriseret) og indeholder ikke tilsat sukker. Europæisk lov forbyder faktisk tilsætning af sukker i frugtjuice. Indholdet af sukker, kulhydrater og fibre i frugtjuice er naturligt og stammer fra hele frugten, som juicen blev presset fra. Desuden er det ikke tilladt at reducere nogen dele af frugtjuice. Ellers må det ikke kaldes frugtjuice.