myth_busting.jpg
OBS!

Informationen på denne hjemmeside er rettet mod fagpersoner. Søg venligst råd hos din læge, før du omlægger din kost.

Fup eller fakta?

Gennem medierne får vi mange modstridende eller misvisende informationer om frugtjuice. AIJN har tyet til videnskaben for at forklare de 11 mest almindelige misforståelser:

Frugtjuice indeholder ikke tilsat sukker

I modsætning til den generelle opfattelse er der ikke tilsat sukker i frugtjuice. Faktisk er tilsætningen af sukker forbudt ved EU lov, uanset om juicen kommer fra koncentrat eller ej.1 Ligesom den hele frugt, som juicen presses af, indeholder frugtjuice omkring 10% naturligt sukker inklusive fruktose, glukose og sukrose.2 De sidste 90% består af vand, vitaminer, mineraler og plantenæringsstoffer.3 Klik forbi Kulhydrater og sukker i frugtjuice og lær mere om de naturlige sukkerarter i frugtjuice.

Sukkerarterne i frugtjuice stammer fra den hele frugt

Sukkerarterne i frugtjuice er naturligt forekommende i den hele frugt.4

For meget sukker er ikke godt for helbredet, uanset hvor det kommer fra. Derfor er det vigtigt, at sukker i kosten ikke stammer fra energitunge, næringsfattige kilder, men i stedet indtages som en del af en kost rig på nærende fødevarer. Ligesom hele frugter indeholder forskellige typer juice forskellige sammensætninger af næringsstoffer: For eksempel indeholder appelsinjuice næringsstoffer som C-vitamin, folat and kalium. (Læs vores faktaark Ernæringsprofil for appelsinjuice for at lære mere om vitaminer og mineraler i appelsinjuice). Ifølge Europa-Kommissionen er frugtjuice i moderate mængder en let og lækker måde at øge det daglige indtag af frugt og grønt, og derved nå den anbefalede daglige mængde.5

Frugtjuice skal ikke erstatte hele frugter

Som sundhedsfaglig råder du måske dine patienter til at spise hele frugter i stedet for at drikke frugtjuice. Men de fleste danskere spiser ikke den anbefalede mængde frugt og grønt, så et dagligt glas frugtjuice er et fornuftigt supplement til hele frugter. Skæres juice fuldstændig ud af en sund kost, kan det betyde, at færre mennesker møder anbefalingerne om frugt og grønt. Det handler altså ikke om at vælge det ene eller det andet - frugtjuice og hele frugter går hånd i hånd.

Lær mere om hvordan frugtjuice kan bidrage til en sund, velbalanceret kost under 1 af dine 6 om dagen.

Pakket frugtjuice er lige så næringsrigt som hjemmepresset juice
Nogle næringsstoffer reduceres marginalt i frugtjuice i sammenligning med hele frugter (for eksempel gennem mild pasteurisering). Men andre næringsstoffer kan faktisk opnå højere biotilgængelighed (blive lettere optaget i vores kroppe) på grund af processer som pasteurisering.6

Vitaminer og mineraler i frugtjuice kommer direkte fra frugten, den er presset af. Ligesom hver enkelt hele frugt indeholder frugtjuice en unik sammensætning af næringsstoffer. Disse næringsstoffer forsvinder ikke, når juicen bliver pakket.

Faktisk kan pakningsmetoder hjælpe med at konservere og præservere næringsstoffer i nyligt pakket frugt. Europæiske frugtjuiceproducenter vælger processer, der hjælper med at bevare den næringsmæssige værdi af frugtjuicen for forbrugeren – de presser, pasteuriserer og pakker juicen, så de naturlige næringsstoffer er beskyttet.7

Kort efter høst bliver frugten som det første presset – hvilket bevarer flere af de naturlige næringsstoffer, som ellers reduceres over tid efter plukning. Pakningen beskytter frugtjuicen mod temperaturudsving, luft og lys, og hjælper med vedligeholde de naturlige egenskaber.8 For mere information omkring processerne i frugtjuiceproduktionen, se Sådan fremstilles frugtjuice.

Der drikkes ikke ’for meget’ frugtjuice

Over hele Europa drikker de fleste mennesker langt mindre end et lille glas juice om dagen. Faktisk drikker en gennemsnitlig europæer kun 33 ml. per person om dagen.9 Et lille glas (omkring 150 ml.) frugtjuice bidrager med kun 3% af det dagligt anbefalede kalorieindtag i en 2000 kcal kvindelig kost.10 De fleste mennesker i Europa spiser ikke de anbefalede mængder af frugt og grønt.11 Frugtjuice hjælper med at øge indtagelsen af frugt og grønt og kan dermed hjælpe med at vedligeholde en sund og velbalanceret kost.

Frugtjuice er foreneligt med god tandsundhed

Frugtjuice og god mundhygiejne kan sagtens være forenelige med god tandsundhed.12 For at nyde fordelene ved frugtjuice til fulde er der et par simple ting, man kan gøre i hverdagen foruden at børste tænderne med fluoridholdig tandpasta. Frugtjuice kan for eksempel drikkes til måltider i stedet for alene, eller drikkes gennem et sugerør.13

Har du god tandhygiejne, kan næringsrige mad- og drikkevarer, der indeholder kulhydrater eller syre (som for eksempel frugtjuice), godt være en del af en sund og velbalanceret kost uden risiko for skader på tænderne. Klik forbi Tandsundhed for mere information.

Frugtjuice er ikke direkte forbundet med overvægt

Der findes ikke nogen direkte forbindelse mellem frugtjuice og overvægt.

Den gennemsnitlige europæer drikker kun 33 ml. 100% juice om dagen. Det er rundt regnet 15 kalorier, hvilket på et befolkningsmæssigt plan gør det usandsynligt, at frugtjuice forårsager overvægt.                       

Overforbrug af kalorier fører til vægtforøgelse og overvægt – ikke frugtjuice (eller nogen anden føde- eller drikkevare) alene.

Læs mere under Overvægt og frugtjuice.

 

Referencer:

1 Official Journal of the European Union. Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF. [Last accessed 9 February 2017].

2 AIJN Frequently Asked Questions. Available at: http://www.aijn.org/faqs

3 UK Department of Health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Available at: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Last accessed 8 February 2017].

4 AIJN Frequently Asked Questions. Available at: http://www.aijn.org/faqs

5 Official Journal of the European Union. EU Commission Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF [Last accessed 8 February 2017].

6 Aschoff et al. In Vitro Bioaccessibility of Carotenoids, Flavonoids, and Vitamin C from Differently Processed Oranges and Orange Juices. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 2015.

7 Official Journal of the European Union. Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF.

8 Nelson. Phytochemically induced flavor changes in orange juice exposed to light in glass and polyethylene terephthalate at 4°C .Thesis (M.S.), 2005, University of Florida.

  • Also read: Effects of storage on the content of polyphenols, vitamin C and the antioxidant activity of orange juices. Journal of Food Composition and Analysis. 2007.

9 AIJN Liquid Fruit Market Report 2016:  http://viewer.zmags.com/publication/1d1b0aa7#/1d1b0aa7/20. [Last accessed  November 2016].

10 FJM Nutrient Chart. Available at : https://fruitjuicematters.eu/en/downloadable-resources

11 European Fresh Produce Association (Freshfel Europe) Consumption Monitor 2014

  • Also read: Bates, B., Lennox, A. & Swan, G. Eds. UK National Diet and Nutrition Survey: Results from Years 1-4 (combined) of the Rolling Programme (2008/2009-2011/2012): Executive summary. 2014.

12 Van Loveren, C. Diet and Dental Caries: cariogenicity may depend more on oral hygiene using fluorides than on diet or type of carbohydrates. 2000. Available at: http://www.eapd.eu/9B3D610A.en.aspx [Last accessed 23 March 2017].

13 https://www.dentalhealth.org/news/details/833

 

 

Brug for mere information?

Via vores kontaktside kan du komme i kontakt med Fruit Juice Matters-teamet.

 

Kontakt