Forarbejdning af frugt kan sænke det glykæmiske indeks

Der er forskellige syn på, hvordan presning af juice kan påvirke blodsukkerniveauet og endda sygdomsrisikoen. For at forstå dette bedre har forskere set på, hvordan blendet frugt kan påvirke postprandiale blodsukkerniveauer.

Der er forskellige syn på, hvordan presning af juice kan påvirke blodsukkerniveauet og endda sygdomsrisikoen. For at forstå dette bedre har forskere set på, hvordan blendet frugt kan påvirke postprandiale blodsukkerniveauer. 

Et uafhængigt laboratoriestudie på Plymouth University i Storbritannien rekrutterede 28 voksne i alderen 20 til 27 år og testede deres blodsukkerrespons på blendet og hel frugt. I modsætning til hvad man forventede, gav frugt blendet i en Nutribullet-maskine et signifikant lavere glykæmisk indeks (GI 32,7), end når personerne spiste hele frugter (GI 66,2). For frisk mango, der har et højere GI, blev der ikke påvist forskelle mellem den blendede og hele frugt. GI er en værdi, der tildeles fødevarer, alt efter hvor hurtigt de hæver blodsukkerniveauerne[1]. Til information er GI for hvidt brød, hvid spaghetti, rå banan og appelsin hhv. 72, 49, 51 og 43[2].

Forfatterne bemærkede, at også andre studier har påvist, at blendning kan ændre GI-respons. Det blev foreslået, at tilstedeværelsen af amylase i spyt kan fremskynde hydrolysen af stivelse under/efter tygning af hel frugt, hvilket medfører større tilgængelighed af glukose og en hurtigere absorption. Der er behov for fortsat forskning for at bekræfte dette.

Mens dette studie ikke tog højde for frugtjuice, giver det øget evidens for, at forarbejdning af frugt ikke har nogen negativ indvirkning på blodsukkerniveauer. De internationale GI-tabeller viser, at æblejuice har et GI på 41, mens appelsinjuice har et GI på 50. Begge ville blive kategoriseret som en kilde til frie sukkerarter. I modsætning hertil og for at sætte det ind i en sammenhæng har fuldkornsbrød et GI på 69, mens havregrød har et GI på 55. Begge anses som sunde stivelsesholdige kulhydrater, men alligevel har de et højere GI end frugtjuice.

Yderligere information: Redfern KM et al. (2017) Nutrient-extraction blender preparation reduces postprandial glucose responses from fruit juice consumption. Nutr Diabetes 7(10): e288. Tilgængelig på: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5678208/ [1] https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic-index-and-glycemic-load-for-100-foods [2] http://care.diabetesjournals.org/content/31/12/2281.full 

Reference titel

[1] Redfern KM et al. (2017)

Nutrient-extraction blender preparation reduces postprandial glucose responses from fruit juice consumption. Nutr Diabetes 7(10): e288