Overraskende ny viden om appelsinjuice

Ansvarsfraskrivelse: Vi har bestræbt os på at sikre, at informationen i dette dokument er pålidelig og bekræftet. Informationen er kun beregnet som ikke-kommerciel kommunikation til sundhedsmedarbejdere. Informationen i artiklen udgør ikke kostråd.

INTRODUKTION

Tilstedeværelsen af naturlige sukkerarter i frugtjuice har rejst spørgsmål om, hvorvidt det blot er en ’sukkerholdig drikkevare’. Den nyeste forskning peger imidlertid på, at frugtjuice er enten neutral eller positiv i forhold til fedme.

KAN MAN TABE SIG AF AT DRIKKE APPELSINJUICE?

Et lille glas frugtjuice på 100 – 150 ml tæller som én af Fødevarestyrelsens anbefalede seks portioner frugt og grønt om dagen. Et glas frugtjuice bidrager til en sund kost, bl.a. fordi frugtjuice indeholder vitaminer og mineraler, der er essentielle for et godt helbred. 

Et lille glas appelsinjuice på 100 ml indeholder 43 kalorier, hvilket udgør ca. 2,2 % af den dagligt anbefalede mængde kalorier for en kvinde (2000 kcal). Appelsinjuice i moderate mængder bidrager derfor ikke til fedme. Men kan man ligefrem tabe sig af at drikke juice?

HVAD SIGER DEN NYESTE FORSKNING?

Et nyt studie fra universitet i Hohenheim, Tyskland har undersøgt sammenhængen mellem indtaget af appelsinjuice og vægttab. I studiet deltog 26 raske voksne, der tre gange om dagen fik serveret appelsinjuice svarende til 20 % af det daglige energibehov (1,3 liter om dagen). Den mængde er ti gange højere end det typiske indtag i Europa.

Resultaterne viste overraskende, at et regelmæssigt indtag af appelsinjuice til de tre måltider førte til et tab af kropsfedt på 0,3 kg. Forskere bag undersøgelsen kalder det en ”signifikant reduktion i kropsfedt”, og ifølge dem skyldes det, at deltagerne drak appelsinjuice til måltiderne og ikke som en snack til et mellemmåltid. 

Resultaterne skal bekræftes i flere og større undersøgelser, men antyder alligevel, at et dagligt glas frugtjuice ikke er årsag til overvægt.

MINDER APPELSINJUICE MEST OM SUKKERSØDEDE DRIKKE ELLER EN APPELSIN?

Appelsinjuice er minimalt bearbejdet og er ikke tilsat sukker. Faktisk er det forbudt ved europæisk lov at tilsætte sukker i frugtjuice. Indholdet af sukker, kulhydrater og fibre i juicen er naturligt og stammer fra hele frugten, som juicen er blevet presset af. Modsat sukkersødede drikkevarer indeholder appelsinjuice også mikronæringsstoffer. For hvert gram naturligt sukker, indeholder appelsinjuice 20 mg mikronutrienter. Derfor minder appelsinjuice mest om frugten, den er presset af.

Fruktoseholdige fødevarer som appelsinjuice har oftest et relativt lavt GI, modsat den generelle opfattelse. Som det ses i tabellen herunder, er appelsinjuicens GI også tæt på den friske appelsins, hvilket igen skyldes produktets naturlige sammensætning, og at der ikke er tilsat sukker. 

Fruitjuicematters

Referencer

  • Fødevarestyrelsen: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad/spis-frugt-og-mange-groensager/hvad-taeller-med-i-6-om-dagen/
  • Hägele FA et al. (2018) High orange juice consumption with or in-between three meals a day differently affects energy balance in healthy subjects. Nutr Diab 8: 19-27
  • Li C & Schluesener H (2017) Health-promoting effects of the citrus flavanone hesperidin. Crit Rev Food Sci Nutr 57:613-613
  • Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council of 19 April 2012 amending Council Directive 2001/112/EC relating to fruit juices and certain similar products intended for human consumption: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2012/12/oj 
  • Atkinson RD et al. (2008) International Tables of Glycemic Index and Glycemic Load Values. Diabetes Care 31: 2281-2283