OBS!

Informationen på denne hjemmeside er rettet mod fagpersoner. Søg venligst råd hos din læge, før du omlægger din kost.

Tips til forældre

De fleste familier sætter pris på praktiske, faglige råd, der er lette at følge i hverdagen. Her har vi samlet en række tips fra uafhængige organisationer, der ønsker at fremme sunde spisevaner:

  • Server frugt og grøntsager som lækre snacks ved alle måltider1

Frugt og grøntsager er vigtige fødevarer med høj ernæringsmæssig værdi. Det anbefales at vi spiser mindst 6 portioner om dagen, og en god måde at opnå dette på, er at inkludere frugt og grønt ved hvert hovedmåltid og som mellemmåltider. For eksempel kan et glas frugtjuice til morgenmaden, et æble eller en banan som mellemmåltid og en eller to portioner grøntsager ved hvert måltid hjælpe børn med at få den anbefalede mængde frugt og grønt på en dag.

Start med at introducere frugt og grønt ved at inkludere børnene; spørg dem hvor mange forskellige slags frugt de kan få øje på i supermarkedet. Hvorfor ikke prøve nogle nye? Hvor mange kan de nå at prøve på en måned?

  • Husk at drikke vand1

Mere end halvdelen af vores kropsvægt er vand, så ligesom vi skal spise rigtigt for at forblive sunde, skal vi generelt også drikke mindst fem glas væske om dagen. Det er specielt vigtigt at drikke rigeligt med vand, når vejret er varmt eller efter træning. Rent vand er selvfølgelig bedst, og et lille glas frugtjuice – som består af 90% vand – er også godt én gang om dagen. Udover at være hydrerende, indeholder frugtjuice også essentielle næringsstoffer (for eksempel er appelsinjuice rig på C-vitaminer og en kilde til folat og kalium).2

  • Bland mad- og drikkevarer på forskellige måder3

Et godt tip til forældre er at præsentere mad på forskellige, kreative måder. Hvis et barn ikke vil spise en bestemt frugt, kan man prøve at skære den i tern og arrangere stykkerne i sjove former og ansigter på tallerkenen. Bland frugten med andre frugter, og opmuntr barnet til at lave en sjov frugtcocktail for at vække interessen for at spise frugt. Juice kan være en god indgangsvinkel til at spise frugt, og kan også fortyndes med vand, så smagen bliver mildere. Nøglen er at blive ved med at prøve nye idéer! Det er vigtigt at skabe gode spisevaner i en ung alder.

  • Vær et godt forbillede4

Positiv opførsel er en vigtig del af det at motivere børn til at spise mere frugt og grønt. Hvis børn kan se, at voksne nyder at drikke juice og spise frugt, er der også en større chance for, at de vil prøve det selv. Hvis frugt og grøntsager er tilgængelige for børn og synlige i hjemmet, kan det også hjælpe med at øge forbruget.

  • Inkluder grøntsager i alle måltider
  • Server frisk frugt og grøntsager som mellemmåltider
  • Køb de frugter og grøntsager der er i sæson
  • Tilbyd frugtjuice til måltider (én gang om dagen)
  • C-vitamin i juice hjælper kroppen med at optage jern fra madvarer5
  • Prøv nye madvarer6

Jo oftere et barn præsenteres for nye madvarer, jo mere sandsynligt er det, at han eller hun også prøver at lære dem at kende. Børn kan have brug for at smage nye madvarer 10-15 gange, før de tager dem til sig, så nøgleordet her er ikke at give op efter et par forsøg. Forsøg ikke at tvinge barnet til at tage store mængder af nye madvarer, men ros dem i stedet for at prøve små mængder – over tid vil det lede til en fortrolighed med den nye frugt eller grøntsag og en større lyst til at spise den.7

 

1 10 healthy lifestyle tips for kids, European Food and Information Council, 10/2015   http://www.eufic.org/article/en/page/TARCHIVE/expid/10-healthy-eating-tips-kids/#anchor3

2 UK Department of Health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Available at: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Last accessed 8 February 2017]

3 Voedingscentrum.nl Dutch Information platform for a healthy balanced diet.

4 Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010

5 Pisoschi et al. Ascorbic Acid Determination in Commercial Fruit Juice Samples by Cyclic Voltammetry. Journal of Automated Methods and Management in Chemistry. 2008.

6 Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010

7 CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.

 

icon_parents_wide.jpg

Brug for mere information?

Via vores kontaktside kan du komme i kontakt med Fruit Juice Matters-teamet.

 

Kontakt