OBS!

Informationen på denne hjemmeside er rettet mod fagpersoner. Søg venligst råd hos din læge, før du omlægger din kost.

Tips til sportsfolk

 1) Hjemmelavede naturlige sportsdrikke

Sportsfolk der aktivt træner og konkurrerer, mister væske og elektrolytter ved at svede og bruge energi.1 På grund af den specifikke opbygning, og specielt indholdet af sukker og mineraler, egner appelsinjuice sig godt til isotoniske sportsdrikke. Til fire portioner: Bland 500 ml. 100% appelsinjuice med 500 ml. vand. Tilsæt til slut 1,5 g. (1 knivspids) salt.

2) En god start på dagen2

Morgenmad er dagens vigtigste måltid, og måske i endnu højere grad for sportsfolk. Der er ofte en lang periode på rundt regnet 12 timer mellem et aftensmåltid og morgenmad den følgende morgen, så morgenmaden er et vigtigt tidspunkt til genoptankning af energi. Morgenmad bør forsyne kroppen med omkring 25% af det totale energioptag på en dag. Ved at inkludere frugtjuice i morgenmaden sammen med andre madvarer kan de der finder det svært at spise en næringsrig morgenmad (enten på grund af manglende sult eller tid) måske finde en let måde at øge indtaget af både næringsstoffer, frugt og grønt allerede fra dagens begyndelse.

3) 6 portioner om dagen

Sportsfolk kan drage stor nytte af en sund kost. De har brug for ekstra energi og væske på grund af den høje fysiske aktivitet, så en sund og velbalanceret kost bør være en prioritet. En sund kost indeholder nødder og fuldkorn samt blandt andet mindst 600 g. (seks portioner) frugt og grønt om dagen.3 Et glas frugtjuice svarer til en portion frugt.

4) Et skud energi før træning

For at fuldføre en træningssession bliver sportsfolk nødt til at sørge for, at kroppen har nok energi oplagret til at begynde med. Selvom det generelt anbefales at spise sunde måltider, der er rige på fibre samt frugt og grønt, kan det give fordøjelsesproblemer under træningen.4 Appelsinjuice indeholder kulhydrater og er en god kilde til C-vitamin. Det er også en kilde til folat – både C-vitamin og folat hjælper med at reducere træthed og udmattelse.5

5) For meget mad?

Sportsfolk der dyrker sportsgrene med krav til udholdenhed forbrænder nogle gange mere end 7000 kcal om dagen. Fordi frugt og grønt mætter og fordi de ikke indeholder ret mange kalorier, udelukker nogle sportsfolk dem fra kosten. Men uanset hvad har alle, også sportsfolk, brug for mindst 600 g. (seks portioner) frugt og grønt om dagen. For at sikre at sportsfolk får alle de gode næringsstoffer fra frugt, men uden at de føler sig for mætte lige før en træningssession, kan de vælge frugtjuice som en del af deres daglige forbrug af frugt og grønt. Det vil også hjælpe dem med at opretholde væskebalancen. 

 

Referencer:

1 Clinical Sports Nutrition, Clinical Sports Nutrition, 5/e, Louise Burke, Vicki Deakin Copyright year: 2015

2 University Sports Centre LEUVEN, Belgium , https://www.kuleuven.be/sport/sportaanbod/personeel/een-goede-en-gezonde-ontbijt-start-van-de-dag

3 World Health Organization. Fact sheet N°394. Available at:  http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/ [Last accessed 8 February 2017]

4 Voedingscentrum.nl Dutch Information platform for a healthy balanced diet.

5 Official Journal of the European Union. EU Commission Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF [Last accessed 8 February 2017]

 

icon_sports_wide.jpg

Brug for mere information?

Via vores kontaktside kan du komme i kontakt med Fruit Juice Matters-teamet.

 

Kontakt